Monday 26 September 2011

The male gaze

Jag lägger upp mycket av det jag ritar och målar på min facebook sida, det är en otrolig bra gratis marknadsföringssida. Som bekant så är det viktigt att som konstnär/illustratör/whatnot att nätverka, skaffa sig kontakter och att synas. Min lärare i Australien sa en gång, "To be a good artist, it takes 50% of talent and 50% of being a pr whore".

Men en annan anledning till att jag lägger upp "snusk" på min fb går ut på att jag gör en liten "undersökning" när det kommer till The male gaze. Den liksom tydliggörs när det är nästan helt uteslutande bara mina manliga vänner som kommenterar dessa teckningar. Men så häromdagen så blev jag medveten om att mina teckningar misstolkas av vissa. Och med vissa så gäller det uteslutande kvinnor. Speciellt sådana som är lite aktiva inom feminism. Jag har fått en antydan att det kan tyckas att teckningarna är smått kvinnonedsättande.
Egentligen orkar jag faktiskt inte dementera eller försvara, utan jag vill bara påpeka om det är så det tolkas så har ni tolkat det helt fel.
"Men tjejerna ser ut att vara dominerade?"
Ja, det är helt enkelt min personliga preferens. Punkt slut.

4 comments:

Malin said...

Men är det verkligen bra att lägga upp teckningar på facebook? Jag menar... fb har ju rätt märkliga bestämmelser vad gäller bilder man laddar upp där.

A said...

hallå, jag vill bli vän med dig på facebook och kolla på alla dina bilder. kan man få bli det ? :)

Olga said...

Malin, så vitt jag vet så får man inte lägga upp nudity där och det jag gör är aldrig riktigt full frontal så att säga. Det är mer som en antydan, en förnimmelse. Låter kanske flummigt, men än så länge så har ingen klagat. :)

Någon, klart du får! Sök på Olga Cisternas, det finns några stycken där men jag är den med Catwoman masken på. :)

Malin said...

Nej det var inte så jag menade, alltså inte att dina bilder är stötande på något sätt (tvärt om, jag gillar dem verkligen, jag formulerade mig otydligt bara), utan när det gäller upphovsrätten. Facebook kan väl göra i princip vad de vill med bilderna som laddas upp där. Har för mig att föreläsarna på skolan jag går avrådde oss från att lägga upp bilder direkt på facebook, hellre länka till bloggen eller nåt istället. Men jag har inte full koll!