Monday 2 January 2012

Jag vet att jag

har varit en riktig tråkmåns med bloggen, men jag är inne på min andra sjukdomsvecka. Jag har allvarligt inte varit såhär sjuk på flera år, spenderade nyårsafton i sängen, själv. Kul.
Om jag ska gå emot min natur och vara mindre pessimistisk, så kan jag väl säga att det finns två positiva saker med att ha varit såhär sjuk i två veckor.
1 är att istället för att ha gått upp som alla gör under julen, så har jag gått ner i vikt. Dödssjuk=ingen aptit.
2 är att jag har funnit två grymma serier att titta på, American Horror Story och Oddities. Båda har inspirerat mig till återuppta mina "viktorianska människodjur" teckningar
Så dagarna jag inte har känt för att skjuta mig själv i huvudet och har lyckats att ta mig upp ur sängen, har jag sysslat med detta. En über stor teckning!
Jag vet inte vad det är för storlek, vet bara att jag antingen måste ligga på golvet, stå mot väggen eller sitta framåtlutad över soffbordet för att kunna rita på det.
Kommer bli bra det här, känner på mig!


6 comments:

Sofie / Komigensofie said...

Åh, ska bli roligt att få se slutresultat :) Jag har en fråga om vad det är för papper du använder? Just nu så ritar jag på vanligt gammalt skrivarpapper, och det är inte det allra bästa. Har letat men inte hittat något ritpapper som jag tycker är bra! :)

Olga said...

Sofie, absolut att du får fråga! :)
Vanligtvis så använder jag av mig Canson ritpapper eller annan sträv ritpapper som jag hittar i konstnärsaffären. Men denna gången köpte jag blank papper då papper med struktur har en förmåga att suga åt sig så mycket av tuschet eller blöda lite. Jag valde alltså det blanka pappret p ga det stora formatet, det hade det gått för mycket tusch åt varje teckning annars.
(Jag föredrar annars alltid papper med struktur och som INTE är kritvit.)
Dock så finns det en positiv överraskning med det blanka pappret och det är att tuschet torkar på pappret istället för att sugas in och på det sättet blir det en fin relief när man drar fingrarna över motivet. :)

Anna Ileby said...

Det ser lovande ut! Väntar med spänning! Kladdar inte tuschet ut på så blankt papper?

Olga said...

Anna, man skulle kunna tro det, men lyckligtvis så torkar tuschet skitsnabbt, så jag har klarat mig undan kladdet än så länge!

Sofie / Komigensofie said...

Tusen tack för svaret! Jag tänkte att det måste vara något speciellt papper när jag såg bilderna du lagt upp - det blänkte ju på det av ljuset! :)

Ska försöka ta mig ner till någon konstaffär och titta lite. En fråga till som jag har är om du inte är rädd för att det ska bli fel när du ritar? :) Jag ritar alltid först på papper och scannar in för att sen jobba klart med bilden i datorn - sätter samman en massa ritade delar istället för att rita allt på ett och samma papper. Jag tänkte när du gör något så himla stort. Om du slinter med pennan eller ritar ett streck jättefel, hur hanterar du det? Haha, gud vad knepigt det där lät... Jaja :)

Jag har själv jättesvårt för att rita något färdigt och helt som en hel bild direkt på papper för jag orkar inte om det skulle bli fel och inte som jag vill - då måste man ju börja om... :)

Olga said...

Sofie, jo jag skissar ju alltid upp allting först och sedan när jag är säker på linjerna så drar jag dem med flytande tusch. Jag tycker att jag alltid ritar fel, råkar dra sneda linjer osv, är nästan aldrig nöjd. Men tack vare HDK har jag fått lära mig att släppa det. :)
Det ska tydligen vara en bra "finish" på ens verk, men de behöver inte vara perfekta och överarbetade. Svamlar jag eller förstår du vad jag menar?
Man måste helt enkelt våga göra fel för att lyckas och inte låsa sig till ett enda medium.